Feedback

Vrste postupaka javne nabave

Opći uvjeti

Iako postoje posebni uvjeti za provođenje svakog postupaka, možemo istaknuti zajedničke zahtjeve koje ćemo prema zakonu pronaći u svima njima:
  • Prilikom objavljivanja javnog ugovora naručitelj može izabrati vrstu postupaka koju želi slijediti.
  • Ugovorna tijela moraju svima kandidatima omogućiti jednak tretman, uvijek u skladu s načelima transparentnosti i proporcionalnosti.
  • Svi procesi moraju osigurati slobodnu konkurenciju.
  • Javni naručitelji ne smiju otkriti podatke dobivene od gospodarskih subjekata koji su na temelju zakona, drugog propisa ili općeg akta označili tajnom, te povjerljive značajke ponuda i zahtjeva za sudjelovanje.
Pri objavljivanju javnih ugovora naručitelji mogu izabrati vrstu postupka koju žele slijediti. Javni naručitelj na osnovi rezultata pregleda i ocjene i ponuda kriterija za odabir ponude donosi odluku o odabiru.
 

Otvoreni postupak

Najčešći postupak javne nabave u kojem svi zainteresirani gospodarski subjekti mogu dostaviti ponudu u roku za dostavu ponuda. To je zapravo postupak u kojem svatko tko je zainteresiran može sudjelovati u nadmetanju. U ovom obliku javne nabave najviše je izražen jednak tretman odnosno transparentnost u nadmetanju. Naručitelji su obvezni dokumentaciju za nadmetanje neograničeno i u cijelosti elektronički staviti na raspolaganje.
 

Ograničeni postupak

Ograničeni postupak je ujedno i najrjeđe korišten postupak javne nabave. Predstavlja postupak u kojem svaki zainteresirani javni subjekt može zatražiti da sudjeluje u postupku, pri čemu samo oni gospodarski subjekti koje naručitelj pozove mogu podnijeti ponudu. Ovaj postupak traje duže od otvorenog postupka, ima više faza u kojima se natjecatelji odnosno ponuditelji mogu žaliti. Za sklapanje ugovora o javnoj nabavi ili okvirnog sporazuma javni naručitelj slobodno bira između otvorenog i ograničenog postupka javne nabave.
 

Natjecateljski postupak uz pregovore

Naručitelj se obraća gospodarskim subjektima po vlastitom izboru i dogovara uvjete ugovora s jednim ili više gospodarskih subjekata. To je ujedno i najmanje korišten postupak sudjelovanja u javnoj nabavi. Svatko može zatražiti sudjelovanje u natjecateljskom postupku uz pregovore ali jedino će predodabrani biti pozvani na podnošenje inicijalnih ponuda i na pregovore.
Javni naručitelj smije koristiti natjecateljski postupak uz pregovore za nabavu radova, robe ili usluge ako:
  • se potrebama javnog naručitelja ne može udovoljiti bez prilagodbe lako dostupnih rješenja
  • uključuju projektiranje ili inovativna rješenja
  • se ugovor može dodijeliti bez prethodnih pregovora zbog specifičnih okolnosti koje se odnose na prirodu, složenost ili na pravne i financijske uvjete ili s njima povezanih rizika
  • su u prethodno provedenom otvorenom ili ograničenom postupku sve ponude bile nepravilne ili neprihvatljive.
U natjecateljskom postupku uz pregovore svaki zainteresirani gospodarski subjekt može dostaviti zahtjev za sudjelovanje u roku za dostavu zahtjeva. Inicijalnu ponudu mogu dostaviti samo oni natjecatelji koje javni naručitelj pozove na dostavu inicijalne ponude. Javni naručitelj pregovara o inicijalnim i svim sljedećima ponudama s ponuditeljima kako bi poboljšali njihov sadržaj, osim u slučaju konačne ponude, te o tome sastavlja zapisnik.
 

Natjecateljski dijalog

Označava postupak javne nabave u kojemu svaki zainteresirani gospodarski subjekt može zatražiti da sudjeluje u postupku, pri čemu naručitelj s odabranim natjecateljima vodi dijalog radi razvijanja jednog prikladnog rješenja ili više njih koja mogu udovoljiti njegovim zahtjevima i na temelju kojih će odabrani natjecatelji biti pozvani da podnesu ponude. Samo pozvani natjecatelji mogu sudjelovati u dijalogu. Postupak se primjenjuje u slučajevima u kojima javni naručitelji ne mogu točno odrediti način na koji bi se zadovoljile njihove potrebe ili se ne mogu procijeniti koja rješenja je tržište u stanju ponuditi. Isključivo na temelju kriterija najboljeg omjera kvalitete i cijene se odabire ponuda. Započinje od dana slanja poziva na nadmetanje ili dana slanja poziva na dijalog u slučaju ako u taj postupak pozove samo ponuditelje koji su prethodno sudjelovali u otvorenom ili ograničenom postupku. U provedbi postupka, naručitelj mora imati mogućnost testiranja proizvoda, odnosno rješenja. Takvo postupanje naručitelja također ima barem dvije svrhe: jedna je osiguravanje funkcionalnosti i dokazivanja rada rješenja, odnosno proizvoda, a druga provjera rješenja koje je ponuđeno u smislu odgovara na potrebe naručitelja i njihovog adekvatnog adresiranja, te mogućih unapređenja.

Započinje od dana slanja poziva na nadmetanje ili dana slanja poziva na dijalog, gdje javni naručitelj nije obvezan objaviti poziv na nadmetanje ako za taj postupak pozove samo ponuditelje koji su prethodno sudjelovali u otvorenom ili ograničenom postupku i koji zadovoljavaju kriterije za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta te koji su tijekom prethodnog postupka dostavili ponude u skladu s formalnim zahtjevima postupka javne nabave.
Javni naručitelj smije koristiti natjecateljski dijalog za nabavu radova, robe ili usluga ako se potrebama javnog naručitelja ne može udovoljiti bez prilagodbe lako dostupnih rješenja ili uključuju projektiranje ili inovativna rješenja ili su u provedenom otvorenom ili ograničenom postupku sve ponude bile nepravilne ili neprihvatljive.
Javni naručitelj koji namjerava dodijeliti ugovor o javnoj nabavi u natjecateljskom dijalogu obvezan je objaviti poziv na nadmetanje.
U natjecateljskom dijalogu svaki zainteresirani gospodarski subjekt može dostaviti zahtjev za sudjelovanje u roku za dostavu zahtjeva, a kriterij za odabir ponude isključivo je najbolji omjer cijene i kvalitete.
 

Partnerstvo za inovacije

Ovaj se postupak koristi kad se utvrdi da na tržištu ne postoje odgovarajuće robe, usluge ili radovi koji mogu zadovoljiti potrebe naručitelja. Postupak teži razvoju inovativne robe, usluga ili radova te njihovoj naknadnoj nabavi, pod uvjetom da su u skladu s razinama izvedbe i maksimum troškovima dogovorenim između javnog naručitelja i ponuditelja.
Javni naručitelj obvezan je u dokumentaciji o nabavi odrediti potrebe za inovativnom robom, uslugom ili radovima i navesti koji elementi iz opisa čine minimalne zahtjeve koje sve ponude trebaju zadovoljiti. Također već u dokumentaciji o javnoj nabavi javni naručitelj je obvezan odrediti na koji će se način urediti prava intelektualnog vlasništva.
Javni naručitelj može uspostaviti partnerstvo za inovacije s jednim ili više ponuditelja, provodeći odvojene aktivnosti istraživanja i razvoja.

Svaki zainteresirani gospodarski subjekt može dostaviti zahtjev za sudjelovanje u roku za dostavu zahtjeva međutim javni naručitelj obvezan je ponuditeljima koji neće biti pozvani na sudjelovanje u partnerstvu dostaviti odluku o nedopustivosti sudjelovanja. U postupku partnerstva za inovacije utvrđuju se privremeni ciljevi koje ponuditelji trebaju ostvariti u pojedinoj fazi te plaćanje naknade u odgovarajućim obrocima.
 

Pregovarački postupak bez prethodne objave poziva na nadmetanje

Postupak u kojem se naručitelj obraća gospodarskim subjektima po vlastitom izboru i pregovara o uvjetima ugovora s jednim ili s više gospodarskih subjekata.

Vrste pregovaračkog postupka su:
  • pregovarački postupak javne nabave s prethodnom objavom i
  • pregovarački postupak javne nabave bez prethodne objave.
Javni naručitelj smije koristiti pregovarački postupak bez prethodne objave samo u posebnim slučajevima i okolnostima, najčešće u slučaju kad nije podnesena nijedna prikladna ponuda u otvorenom ili ograničenom postupku ili nijedan zahtjev za sudjelovanje.
Poziv na pregovaranje se ne objavljuje u EOJN-u, već se upućuje jednom, ili ako je moguće, na adrese više gospodarskih subjekata u pisanom obliku.
 

Posebna pravila koja se primjenjuju na projektne natječaje

Projektni natječaj je postupak koji omogućava naručitelju stjecanje, uglavnom u području prostornog planiranja, arhitekture, inženjerstva ili obrade podataka, plana ili projekta koji je odabrao ocjenjivački sud nakon provedenog natjecanja s dodjelom nagrada ili bez dodjele nagrada. Projektni natječaj može se provoditi kao otvoreni ili ograničeni, pri čemu se na odgovarajući način primjenjuju rokovi za dostavu u otvorenom ili ograničenom postupku. Zakon o javnoj nabavi se ne primjenjuje na nabavu robe i usluge te provedbu projektnih natječaja procijenjene vrijednosti manje od 950.000,00 kuna.
 

tenderi.hr nisu odgovorni za sadržaj povezanih stranica.